Classics

Vaak krijg ik via een persoonlijk bericht de vraag wat ‘classics’ nou eigenlijk zijn. En wie bepaalt eigenlijk wel kledingstuk of welke schoen of tas een ‘classic’?

Tja, goede vraag! Vaak zijn deze classics marketing driven. Wordt een tas of schoen vaak verkocht? Is deze van een designer? Algauw krijgt de tas dan het predikaat ‘klassieker’. Er draait een hele marketingmachine achter. Veel high end merken delen rondom de lancering van hun nieuwe FW (fall en winter) collectie of SS collectie (spring en summer) bepaalde items uit aan grote influencers (lees: dames met heel veel volgers op instagram). Deze items worden als het ware de ether in gepusht en de trouwe volgers die veel van deze influencers volgen, zien dat item continu voorbijkomen. Logisch gevolg is dan (hello marketingmachine), dat het een geliefd en gewild item wordt en uiteindelijk eindigt als de IT-bag of IT-schoen van het seizoen. Maar is het dan ook gelijk een classic? In mijn ogen niet. Maar wat is dan wel een classic?

Een classic in mijn optiek is een item dat al heel veel jaren wordt ontworpen (zonder dat het ontwerp wordt aangepast). Denk hierbij aan de klassieke two-toned slingbacks van Chanel. Er zijn meer voorbeelden te noemen. Ook de Chanel tassen gaan vaak al jaren terug als het gaat om klassiekers, maar ook de trenchcoat van Burberry (met  de welbekende Burberry ruit) of de camel jas van Max Mara. Soms is een klassieker een item zoals de Little Black dress en dus niet merk-gebonden. Het  zijn vaak items die horen bij je capsule closet; onontbeerlijke items die je echt nodig hebt. Soms dus merkgebonden en soms niet.

Ik bezit zelf een paar slingbacks van Chanel en ben er nog steeds erg gelukkig mee. Laat me je wat vertellen over de historie van deze schoen. Je zult begrijpen waarom dit nou met recht dé classic der klassiekers is.

De tweekleurige slingback werd ontworpen door het Huis Chanel in 1957. Gabrielle Chanel droeg de schoenen zelf al in 1937, 20 jaar voor de uiteindelijke lancering. Haar idee achter deze schoen: 

“You leave in the morning with beige and black, you dine with beige and black, you go for a cocktail with beige and black. You’re dressed from morning to evening!” she affirmed when presenting them for the first time.

De two-toned slingback was de kers op de taart voor wat betreft de completering van Chanel’s wardrobe essentials oftewel de essentiële basisitems voor je tijdloze capsule closet. De beige kleur verlengt de schoen  en dus de voet van de draagster en de zwarte teen zorgt er juist weer voor dat je voet er niet te groot in lijkt. Daarnaast zorgt de zwarte teen ervoor dat je benen smaller lijken. Who doesn’t want that?!

De combinatie van beige en zwart is te allen tijden geschikt volgens Gabrielle Chanel; in de ochtend, tijdens de lunch en tijdens het diner of voor een feestje. En als draagster van deze classic kan ik dit beamen. Ze zijn met hun 5 centimeter hak comfortabel om de hele dag op te lopen en geschikt bij elke outfit. En het hakje zorgt ook weer voor optisch langere benen. 

Icoon Karl Lagerfeld, hoofdontwerper bij Chanel vanaf 1983 heeft de iconische two-toned slingback niet veranderd. Noemde het:

‘The most modern shoe and make legs look wonderfull’. 

Hij introduceerde de two-toned ballerina en ook andere schoenen uit de Chanel collectie volgden. Virginie Viard die nu de leiding heeft over Chanel, laat diversiteit zien in de verschijningsvorm van de schoen qua materiaal, maar ook zij verandert niets aan het oorspronkelijke design. Met recht dus een classic. En wat mij betreft, eentje die niet mag ontbreken in jouw kast. Even sparen dan maar, maar dan heb je een schoen die overal bij past. Vakmanschap, vrouwelijkheid en historie. Dat alles in een schoen verenigd. En als je in 1957 een schoen kunt ontwerpen die heden ten dagen nog wordt gedragen zonder aanpassingen te doen, dan is het ontwerp met recht tijdloos te noemen. De kleuren maken de schoen een ‘neutral’ bij uitstek. Ben jij bezig met je garderobe tijdlozer te maken? Dan is deze slingback een prachtige aanvulling. I rest my case.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.